最近30日間のアクセス数トップ3記事

2011年12月12日月曜日

天体観測の週末でしたか? ― stargazing

先週末土曜日の夜、皆既月食を皆さん観察されましたでしょうか?

天文学や星座などに疎い私も、数年に一度と言われるイベントとあっては興味を惹かれない訳には行きません。小学生の子供が学校でもらってきた月食に関する説明書きを読んで、寒い夜中に庭から観測しました。当日は非常に天気が良かったので空も非常にクリアで、殊に夕方に出始めた月が満月で素晴らしくきれいだったのを特に記憶しています。

さて、月食の話題は日本に限らず世界でも同様のようです。


Some local ABC staffers got a bit of shock on Saturday night when the second total lunar eclipse of the year took place after midnight.

Enjoying a Christmas Party, a few of revellers stepped outside and one of them was heard to exclaim, 'that's a really big cloud.'

Happily the confusion was soon cleared up and all enjoyed a few moments of silent star gazing before the lure of karaoke beckoned.

It's the second time this year we've been treated to the spectacle - the first took place on June 15th and was previewed on video by our resident starman, Andrew Fitzgerald.

Andrew says the weekend's eclipse lasted around 50 minutes, (half the time of June's) and was much brighter.

"It was really a coppery colour," he says.
(Emma Sleath. Eclipse from Alice. ABC Alice Springs. December 12, 2011.)


引用した記事に"star gazing"という単語が出てきますが、これは”天体観測”という意味です。"gaze"は、じっと見つめる、凝視するという意味の動詞でいわゆるキホン単語ですが、空を仰いで天体を観察するのに使われるとは知りませんでした。普段天体観測などしない私には初めてみる単語(表現)でした。

普段関心の無い分野の単語って、言ってみれば当然のことですが、知らないものですね。

0 件のコメント:

コメントを投稿