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2024年9月12日木曜日

de-verb

インターネット検索と言えばグーグル。不動の地位を占めているものかと思われましたが、若い人達の間でその地位に揺らぎが見られるようです。


We all are used to saying “Googling” as a verb but a new study shows that Gen-Z are now more used to saying “searching” instead of “googling”. This is because many Gen-Z aren’t only relying on Google for searching up things and often use TikTok and Instagram to look things up. The de-verbing of Google’s name tells us how consumer search behaviors are changing with technology. 20 years ago the word “Google” was added in the Merriam-Webster dictionary and was defined as searching something up on the web.
(Arooj Ahmed. Google is No Longer Being Frequently Used as a Verb Because of Gen-Z Preferring to Say “Searching” Instead of “Googling”. Digital Information World. September 9, 2024.)


検索エンジンの名称としての"Google"が、インターネット検索を行う、という意味の動詞として使われるようになり、それが辞書のエントリになったのは2000年代前半のことです。

ところが若い人達の間では「ググる」(グーグル検索する)はもはや死語なのでしょうか、そんな表現は使わず、単に"searching"という表現を使うようです。

この背景には、グーグル一辺倒だった検索がTikTokやインスタグラムなど、メジャーなSNSに取って代わられている状況を示しているといいます。

記事では、


The de-verbing of Google’s name


とあります。

"de-verb"とは、名詞を動詞化する、即ち名詞として使われる単語を動詞として用いるという意味の"verb"、


to use (a word and especially a noun) as a verb : to make (a word) into a verb
(Merriam-Webster Dictionary)


に離脱の意味の接頭辞de-を付加したものと考えられます。

そもそも"de-verb"なる単語は存在しませんが、動詞化するという意味での"verb"を載せている辞書もMerriam-Websterのオンライン版くらいです。


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