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2017年1月17日火曜日

レモンで乳がん啓発 ― stand-in

最近は乳がん検診についての意識が高まっていますが、早期発見に向けて海外での取り組みに関する記事を目にしました。

レモンを使って啓発するというその内容とは・・・。


We think we know what the signs of breast cancer are, until it comes to checking our own breasts - then we're not so sure.

Is that a lump I can feel? Should I be worried about the dimpled skin there? What exactly am I feeling for?

Those were the concerns of Corrine Beaumont, a young designer, who created the 'Know Your Lemons' campaign, which has been shared more than 32,000 times on Facebook in the past few days.

She lost both her grandmothers to breast cancer at the ages of 40 and 62 and when she found very little information on the signs of breast cancer to look out for, she felt compelled to come up with a solution.

Lemons became her stand-in metaphor for breasts as she tried to create a simple, visual way of showing what breast cancer symptoms can look and feel like.
(Philippa Roxby. Signs of breast cancer explained, using lemons. BBC News. January 15, 2017.)


男性諸氏には女性の乳房をあからさまに話題にすることは憚られますが、女性自身もそうなのかもしれません。自身の胸にしこりや気になるところがあっても、それをどのように捉えるべきか、婦人科を受診しどのように医師に伝えるべきか、悩ましいようです。

レモンは乳房の"stand-in metaphor"としてここで援用されているものです。

"stand-in"とは「代役」のことですが、ここでの意味合いは乳房を直接的に表現するのではなく、その代わりとして引き合いに出している、ということです。

記事の写真には様々な形をしたレモンが並んでいます。

乳がんの徴候を示す乳房もこれらのレモンのように形に異常が見られることがまずは女性自身でまず気づく点なのだそうです。

このようなレモンを使った啓発の取り組みは2003年からあるそうですが、最近はソーシャルメディアを通じて人々の間に広まっているといいます。


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