いわゆるマナーに関する世代間格差というのは永遠のテーマです。引用する記事は電話のマナーに関するものですが、Z世代の若者は電話を取っても無言だそうです。「もしもし?」くらいは言え!というのが年寄りの意見です。
This telephone cold shoulder came to light via a recruiter who posted on X earlier this month, “something I’ve noticed about Gen Z specifically is that a lot of them answer the phone and don’t say anything.”
“Like I can hear their breathing and the background noise, but they wait for you to say hello first,” they explained.
Worst of all, this was not a cold call, but rather a prearranged call made at a time the recipient themselves had chosen — and on a number she had sent them so they’d know she’d be on the line.
(Ben Cost. ‘I can hear their breathing:’ Employers enraged over Gen Z’s rude phone etiquette. New York Post. July 21, 2025.)
記事のくだりに以下のような部分があります。
That’s right, in a backwards-seeming trend that’s baffling older generations, Zoomers are putting the onus on the person who called to initiate conversation like a game of telephone chicken.
(ibid.)
恐らくはZ世代の若者の言い分ということになりますが、電話をかけてきたのはそっちなんだから、相手がまず話すのが当たり前、というところでしょうか。
"onus"という単語をこれまで取り上げていなかったようです。義務、責任という意味で使われます。
この単語の語源はラテン語onusですが、サンスクリット語で荷車を意味するanosに関連しているそうです。荷車で運ぶのは荷物だから、義務とか責任という意味になる訳ですね。
記事では、
put the onus on the person…
となっています。
荷物を人に押し付けるのは、それを運ぶ役目は(義務を果たすのは)自分ではなく、相手であるという主張に基づいている訳ですが、電話に関して言えば、かけてきた方から名乗れ、ということになりましょうか。
真っ当な主張のようにも聞こえる一方、そんなこと言うんだったらもう連絡しないよ、と言いたくなるのも分かる気がしますし、それで損をするのも勿体無いように思いますが・・・。
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