グーグルを始めとして自動運転乗用車の開発が本格的に進んでいますが、その本格的導入を阻んでいるものは自動運転制御技術の安全性などといったものではなく、実は「ドライバー」という存在、つまり人間そのものだということです。
皮肉な話です。
MOUNTAIN VIEW, Calif. — Google, a leader in efforts to create driverless cars, has run into an odd safety conundrum: humans.
Last month, as one of Google’s self-driving cars approached a crosswalk, it did what it was supposed to do when it slowed to allow a pedestrian to cross, prompting its “safety driver” to apply the brakes. The pedestrian was fine, but not so much Google’s car, which was hit from behind by a human-driven sedan.
Google’s fleet of autonomous test cars is programmed to follow the letter of the law. But it can be tough to get around if you are a stickler for the rules. One Google car, in a test in 2009, couldn’t get through a four-way stop because its sensors kept waiting for other (human) drivers to stop completely and let it go. The human drivers kept inching forward, looking for the advantage — paralyzing Google’s robot.
It is not just a Google issue. Researchers in the fledgling field of autonomous vehicles say that one of the biggest challenges facing automated cars is blending them into a world in which humans don’t behave by the book. “The real problem is that the car is too safe,” said Donald Norman, director of the Design Lab at the University of California, San Diego, who studies autonomous vehicles.
(Google’s Driverless Cars Run Into Problem: Cars With Drivers. The New York Times. September 1, 2015.)
つまりこういうことです。
自動運転乗用車は"driver-less"(ドライバーが運転しなくてもよい)ですが、同じ道路を走るのはドライバーが運転する車両です。自動運転乗用車は交通法規に則って運行するようプログラムされていますが、非自動運転の車はそうではありません。人間が運転しています。最近の試験運用では道路を横断しようとする歩行者を感知して減速したところ、後続の非自動運転車両に追突されるという事故が起きたそうです。
また、信号のない交差点では次から次へと交差点に進入してくる非自動運転車両を感知して、自動運転であるGoogle Carは先に進むことすらできなかったということです。
こうした事例から分かるのは、自動運転のような最先端の技術と生身である人間との共存に課題が残されているということです。
"by the book"という表現は、
型どおりに、定石どおりに
という意味ですが、杓子定規に、と言い換えると、融通が利かない、という含意が出てきます。
自動車の運転がそうですが、空いた道路では制限速度を厳密に守って運転しているドライバーの方がまれですし、交通量の多い交差点などではタイミングよく交差点に進入するような機敏さや要領の良さが求められます。
Google Carsにはまだそこまでのレベルに達していないのでしょう。
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