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2015年11月17日火曜日

便乗商法 ― tragedy bandwagon

週末の土曜日朝、パリで発生したテロ事件を伝えるニュースで目覚めました。129名の尊い命が奪われました。

昨晩、何気なくフェースブックを見ていると、タイムラインに出てくる写真の中で青、白、赤にハイライトされているものが目に付きました。言うまでもなく、フランスの国旗の色です。なるほど、と思うのと同時に、何となく安易なものも感じられ、そのように感じる私は他人との共感が少ない人間なのかもしれないとも思ったりしました。

そして、今朝、通勤途上でニュース記事を拾い読みしていると、下記のような記事に出くわしました。


You've temporarily changed your Facebook profile picture to the French tricolor in a sign of solidarity with the citizens of France -- why not paint your nails blue, white and red, too?

Brooklyn-based company Duri Cosmetics has jumped on the tragedy bandwagon by promoting a range of Paris-themed products so "beauty mavens can unite and wave hands (and toes) in unity."

In perhaps the most clueless p.r. stunt of the day, it distributed a gushing press release urging customers to buy three of its nail colors -- "Baton Rouge Blue," "I Do" (solid white) and "Parisian Tango" (red) -- at $6 a pop, describing the gesture as an "effortless way to pay respects and show support."

Trouble is, not a penny of the proceeds will help surviving victims of Friday's massacre, which claimed the lives of 129 people in the French capital.
(Jane Ridley. Nail Polish company exploits Paris tragedy for financial gain. New York Post. November 16, 2015.)


なんと商魂逞しいかと思わずにいられませんが、フランス国旗の3色のネイルカラーが宣伝されているというのです。

"jumped on the tragedy bandwagon"という表現に、今回の悲劇に乗じた便乗商法との批判が込められていると感じられます。


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