インフレの影響が家計に重くのしかかる現実を痛感する今日この頃。
以前、"shrinkflation"というかばん語を取り上げたことがありますが、同じような表現で、
greedflation
というコトバが少し前から使われていると知りました。
説明の必要はないかも知れませんが、"greed"(貪欲)と"inflation"(インフレ)から成る単語です。
Collins Cobuild Dictionary(オンライン版)で、"greedflation"は以下のように定義されています。
Greedflation is an increase in the price of goods and services caused by businesses increasing their prices by more than their costs have risen.
簡単に言うと、コスト高を口実に実質以上の価格転嫁をしている、ということです。つまり、企業体質として貪欲さ(利益至上主義)がこうした事態を招いているという批判が込められています。
こういうことをするのはやはり大手企業であり、以下引用する記事ではとある大手ホールセーラーがやり玉にあがっています。
Recently, there’s been much chatter about “greedflation.” Previously dismissed as a fringe theory, the concept of major corporations exploiting inflation in an effort to make huge profits has become a hot-topic amongst economists, policymakers and analysts alike. Recent studies have shown that company profits for a great number of corporations increased at much faster rates than inflation-related price markups. According to a joint study from think tanks IPPR and Common Wealth, profits for companies across the U.S., the U.K., Europe, Brazil, and South Africa rose by 30% between 2019 and 2022, significantly surpassing inflation. In the U.S., a third of major corporations were found guilty of profiteering.
(中略)
Now, Costco Wholesale is the latest corporation being accused of rampant greedflation. A new analysis from Accountable.US, a nonpartisan watchdog group, revealed that Costco reported consistently high profits and net incomes year over year, all while the company raised store prices and considered increasing its membership fees.
(Joy Saha. Costco accused of “greedflation”: Wholesaler reports increase in earnings while hiking up prices. Salon. June 10, 2024.)
物やサービスの値段がある程度上がるのは仕方ないとしても、それが妥当な値上げ幅なのか、ということですよね。
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