様々な要因が重なって、我々一般消費者の懐具合にも直接的な影響が出始めていますが、その実感は?
今日は、"shrinkflation"という単語を目にしました。
John Catsimatidis, the billionaire owner and CEO of New York City supermarket chain Gristedes, urged Americans to "buy" now because food inflation will only get much worse.
"I've seen price increases coming through for the month of March. I've seen them coming through April and May. Between price increases and shrinkflation -- where it used to be 32 ounces, now it's going to be 28 ounces – it's anywhere from a 12 to a 20% increase in food prices," Catsimatidis told Brian Kilmeade on "Fox & Friends," Tuesday.
(Stephanie Giang-Paunon. Billionaire supermarket CEO: Buy now, food inflation will only get much worse. Fox Business. March 15, 2022.)
アメリカ国内では今後益々のインフレが見込まれるということで、スーパーマーケットチェーンのCEO自らが、買えるものは今買っておくべき、などと発言しているようです。(買い占め行動を煽るのではないかと個人的に思うのですが。)
ここで"shrinkflation"という言葉が出てきます。何のことか、よく分からなかったところ、32オンス(900g)だったものが28オンス(650g)に、と続き、内容量の減少の話であることが分かります。
つまり、直接的に価格が上がるのではなく、商品の内容量が減ることで、実質的に高い買い物になる、ということです。
別記事からも引用します。
Companies grappling with the highest inflation in 40 years face a quandary: How can they pass along rising costs without obvious price hikes that drive customers away?
The answer is “shrinkflation.” While consumers are keenly focused on the price of goods, they are less aware of small changes to the size or volume of products. Shaving a few pretzels or cookies from familiar packaging or reducing the size of a drink container ever so slightly can save companies money. And consumers often don’t notice that they’re paying the same for less.
“Shrinkflation is a way to disguise inflation, and we see it commonly with food and beverages, or disposables [products] like garbage bags, things with a lot of turnover,” said Chris Motola, a financial analyst at MerchantMaverick.com, a comparison site for small businesses shopping for financial services. “This is not a new thing.”
(Erin Arvedlund. How shrinkflation hurts us, from more expensive toilet paper to fewer Doritos in a bag. The Inquirer. March 15, 2022.)
上昇する生産・物流コストにどのように対処するか、は製造業者の悩みの種です。価格に転嫁すれば消費者離れを引き起こします。よって、価格は据え置きでも、内容量を(消費者には分からないように)減らす、という残された手段に出ざるを得ない、というのです。
お分かりのように、"shrinkflation"は"shrink"(縮小する)と"inflation"(インフレ)を合成した、かばん語です。
以前取り上げた"stagflation"もご覧下さい。
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