飲食店の従業員など、サービス業に従事する人は精神疾患にかかる割合が他の産業に比べて高いという統計があるそうです。
Nora, a 30-year-old waitress at a high-end New York City restaurant, has been working as a server on and off for the past 12 years and struggling with depression and anxiety for seven. The long hours, inconsistent wages and constant pressure to keep up appearances have taken a toll on her mental health, she says.
“With other jobs you have the ability to hide your mental illness more,” said Nora, who asked to withhold her last name to avoid issues with her current workplace. “Working as a server with mental illness demands you compartmentalize and shut that anxious depressive part of you off. You don’t have time to be in your feelings or else with a fast-paced restaurant and in finer dining, you will be eaten by sharks.”
The nature of service industry jobs that rely on tips makes employees — especially women — more susceptible to mental-health issues, a study published Tuesday in the American Journal of Epidemiology found.
(Kari Paul. This industry is most likely to have workers with mental health issues. New York Post. August 2, 2018.)
引用した記事に、”compartmentalize”という単語が出てきます。
初めて見る単語でしたが、”compartment”(区画、区分、分画)が動詞化したものと考えると意味の想像がつかなくもありません。
辞書をあたってみますと、想像した通りの意味合いを確認できたのですが、今ひとつしっくりこないので他の用例を求めてみました。
その中でストンと落ちる事例があったのですが、”11 Successful Women On How They Compartmentalize”というタイトルの記事から引用します。
When it comes time to focus on one part of your life more than another, compartmentalizing is key. However, it may not always be easy. For instance, you may need to focus on preparing for a big meeting at work, yet you and your significant other had a fight this morning, so it’s harder than usual to ignore your phone and give your full attention to the task at hand. Even without a relationship issue, it may be difficult for you to focus on one thing at a time. But to be your most productive self, it is key. When you master how to compartmentalize, it will change your life.
(Natalia Lusinski. 11 Successful Women On How They Compartmentalize. Bustle. March 2, 2018.)
お読みいただけると分かるように、話題はいわゆるワークライフバランスのことです。
我々、特にサラリーマンがそうという訳でもないでしょうが、誰しもが一人の労働者であると同時に、夫であり、あるいは妻であり、親であり、あるいは兄弟姉妹、親がいる人はその子である、というように色々な立場というものがあります。会社勤めの人ならば、また会社という組織の中でも、管理職とかスタッフとか、その他様々な役割を負わされていることでしょう。
“compartmentalize”の”compartment”とは、これら個々の役割そのものを指していると考えることができます。そして
、”compartmentalize”するとは、異なる個々の役割を演じる(勤めを果たす)において、メリハリをつける、またはキッパリとした割り切りの態度で望む、ということではないでしょうか。
2018年8月7日火曜日
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