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2019年3月14日木曜日

puffery

そういえばそんなスキャンダルがあったなぁ、という程度の記憶しかないのですが、アメリカのWells Fargoという銀行に関する記事から引用です。


There is certainly no shortage of reasons to hate Wells Fargo. The bank opened over 3 million accounts for people who never actually requested them. It wrongly repossessed “at least 27,000” cars. It accidentally foreclosed on hundreds of people due to a computer glitch. It’s still signing multibillion-dollar settlements for mortgage abuses dating back to the last big housing bubble. The bank has even scammed people on pet insurance.


On Tuesday, Wells Fargo CEO Timothy Sloan appeared before Congress to assure the country that the ripoffs are, at last, under control. Sloan promised that he has made “fundamental changes” at the bank and its problems have been “fixed.”

(中略)

But in federal court, Wells Fargo tells a different story. Sloan’s vows to “restore trust,” according to court filings from the bank’s own lawyers, are mere “corporate puffery” that “no reasonable investor” could rely on.
(Zach Carter. Wells Fargo Lawyers: Our CEO Is Full Of ‘Corporate Puffery.’ The Huffington Post. March 12, 2019.)


もう3年近く前の話になるようですが、顧客の同意も得ずに多数の銀行口座を開設するなどの所業が明らかになったものです。

そのWells FargoのCEOが信頼回復のための同社の経営改善について語ったとされますが、同社の弁護士からしてそれらの取り組みを、


“corporate puffery


と評している、というものです。

"puffery"を辞書で引くと、誇大広告、などと載っていましたが、"puff"という単語自体にそのような意味合いがあります。

ここで、“corporate puffery”は、聞こえの良い表現を使った、口先だけ、うわべだけの取り組みを批判的に表現したものと言えるでしょう。


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