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2017年1月9日月曜日

自動運転技術の要、LIDARとは? ー LIDAR

自動運転車に関するニュースをこれまでも何度か取り上げてきましたが、最近のニュースによると、グーグルからスピンアウトしたベンチャーのWaymoが米カリフォルニア州で、今月末にも自動運転車を公道デビューするようです。


Waymo, the self-driving car startup spun-off from Google late last year, will be deploying its fleet of self-driving Chrysler Pacifica minivans onto public roads for the first time later this month, the company announced at the North American International Auto Show today.
(Andrew J. Hawkins. Google’s new self-driving minivans will be hitting the road at the end of January 2017. The Verge. January 8, 2017.)


ところで、このWaymoというベンチャーがこれまでと違うのは自動運転技術に必要なテクノロジーを全て自前で調達しているところだそうです。これにより、他社と比べ、また以前よりも大幅なコストダウンが図れるというのです。


But here’s the thing about these minivans. Waymo says that for the first time, its producing all the technology that enables its cars to completely drive themselves in-house. That means for the first time, the Google spin-off is building all its own cameras, sensors, and mapping technology, rather than purchasing parts off the shelf as it had done in the past.

This allows the company to exert more control over its self-driving hardware, as well as bring the cost down to ridiculously cheap levels. In a speech in Detroit, Waymo CEO John Krafcik said that by building its own LIDAR sensors, for example, the company was shaving 90 percent off its costs. That means sensors that Google purchased for $75,000 back in 2009 now only cost $7,500 for Waymo to build itself.
(ibid.)


さて、記事中に、LIDARという略語が出てきますね。

このLIDARについて、記事中に詳しい説明がなのですが、どうやら自動運転技術においてはほぼ常識の専門用語のようです。

LIDARとは、


Light Detection and Ranging、もしくは
Laser Image Detection and Ranging


の略語だそうです。(Wikipediaによる。)

専門的な技術内容については私も素人なのであまり上手く説明できませんが、LIDARはそのスペルからもお分かりのように、"radar"に関連しています。

"radar "というのは、radio detecting and rangingの略でしたね。つまり、電波(radio wave)を使った技術でした。

LIDARは、radioではなく、"laser"、つまりレーザー光線を使った、対象物の検出技術ということになります。

LIDARは特に自動運転技術のために開発されたという訳ではなく、以前より航空宇宙科学などの分野でも応用され、GPS技術との組み合わせ等により地質調査などにも用いられてきたそうです。

自動運転技術においては、このLIDARを如何に小型化し、こすとを抑えるかという点で、各社がしのぎを削っているそうです。



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