最近の若い人たちはデジタルネイティブと呼ばれる世代で、幼少時からスマホやタブレット端末などに囲まれ、またそれらに触れて成長してきた世代だと言われます。
そういったデジタルネイティブの若者が就職すると、最新技術に疎い年配の社員なんかより余程アドバンテージがあるように想像しますが、現実のところ、オフィスの様々なテクノロジーには若者が戸惑うものが多いのだそうです。
例えば、スキャナー(最近はコピー、印刷、ファックス、スキャンといった機能が一体化した複合機が主流かと思います)の使い方が分からず、教えてもらわないことには仕事を進められない、とか。
Garrett Bemiller, a 25-year-old New Yorker, has spent his entire life online. He grew up in front of screens, swiping from one app to the next. But there’s one skill set Bemiller admits he’s less comfortable with: the humble office printer.
“Things like scanners and copy machines are complicated,” says Bemiller, who works as a publicist. The first time he had to copy something in the office didn’t exactly go well. “It kept coming out as a blank page, and took me a couple times to realize that I had to place the paper upside-down in the machine for it to work.”
(Alaina Demopoulos. ‘Scanners are complicated’: why Gen Z faces workplace ‘tech shame’. The Guardian. February 28, 2023.)
だいぶん前ですが、スマホやタブレットしか使ったことのない若者はパソコンを与えられても使いこなせないと聞いたことがあります。どうやって起動するのか分からず、またキーボード操作やファイルの保存、フォルダの指定といったことが分からないというような話でした。さもありなん。
入社したばかりの若者が気後れしてしまう状況を、ヒューレットパッカード(HP)社は
tech shame
と名付けたそうです。
Steve Bench runs workshops on generational differences in the corporate world. “I joke in my sessions that my Gen Z intern didn’t know how to mail a letter,” he said. “They asked me where the sticker went. I said, ‘Do you mean the stamp?’”
The tech company HP coined the phrase “tech shame”, to define how overwhelmed young people felt using basic office tools. According to the study, one in five young office workers reported “feeling judged for having tech issues”, which made them less likely to ask for help. And in another survey, the employment firm LaSalle Agency found that almost half of the class of 2022 felt “underprepared” when it came to the technical skills relevant for entering the workforce.
(ibid.)
"shame"には恥入らせるという動詞の意味があります。日本は恥の文化と言われますが、英語文化圏にも恥の概念はあるようです。(以前取り上げた、fat-shame、mom-shamingもご覧下さい。)
企業は最新の情報技術を積極的に取り入れていくものですが、職場には最新ばかりではない、一昔前、あるいはオフィス特有の文化というものがあります。新入社員が戸惑いを覚えるのも仕方がない側面もあるでしょう。
オジサン、オバサン世代の社員は自信を持って!?
0 件のコメント:
コメントを投稿